31 december 2011

En resa i ungdomslitteraturen avslutar 2011

Efter en höst i ständigt högt tempo sa kroppen till sist ifrån under julen och gav mig en dos halsfluss. Smärtsamt, men en perfekt anledning att ligga still och bara läsa. Jag passade på att läsa klart sista momentet i distanskursen i barn- och ungdomslitteratur som jag pluggat under hösten, och fick därmed stifta bekantskap med både Gunnel Beckmans för sin tid tabubrytande roman "Tillträde till festen" och Barbro Lindgrens självbiografiska bok om unga Barbro i den dagboksformade boken "Världshemligt". Utöver dessa fina pärlor har jag även hunnit plöja klassiker som Louisa May Alcotts "Unga kvinnor" och Mark Twains "Tom Sawyers äventyr", samt modernare ungdomsromaner som Johanna Thydells "I taket lyser stjärnorna" och Gunnar Ardelius "Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket".

Mitt hjärta brinner lite extra starkt för ungdomsboken och det är spännande att jämföra hur den har sett ut under olika årtionden, vilka teman som tagits upp, hur språk och form förändrats och hur den allt mer börjat nå även en äldre publik. Ungdomslitteraturen har alltid varit en het potatis, extremt påverkad av sin samtid och ständigt omdiskuterad. Jag ser fram emot att fortsätta diskutera den här på bloggen under 2012. Till dess tar jag lite semester för några veckor i Indien. Där kommer bland annat dessa böcker ingå i min strand- och tåglektyr.

God fortsättning!
/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar