10 december 2011

10.
Pohl väjer inte för mörkret

Peter Pohl: Janne, min vän


Janne, min vän tar plats i femtiotalets Stockholm där tolvåriga Krille nyligen börjat en tuff skolgång på Södra Latin, samtidigt som han fortfarande umgås med sitt grabbgäng på Södermalms gator. En dag dyker en kaxig rödhårig pojke upp på sin cykel. Det är Janne, som trots att han liknar en flicka och har ett uselt bollsinne, lyckas imponera på hela gruppen med våghalsighet och oslagbara cykelkunskaper. Krille och Janne bygger upp en speciell vänskap och varje kväll följer Janne med hem till Krilles familj för att dricka varm choklad. Men ibland försvinner Janne under långa perioder. Och ibland kommer han tillbaka blåslagen. Krille är utom sig av oro, men vågar inte söka reda på svaren bakom Jannes fasad – förrän det är alldeles för sent.


Janne, min vän kom ut 1985 och är Peter Pohls debutroman. En stark historia där Pohl inte väjer för mörkret och där läsaren själv får fylla i de obesvarade luckorna. Vi befinner oss på gränsen mellan den bekymmerslösa barndomen och det tuffa vuxenlivet, och på ett vackert och smärtsamt sätt skildras den kärleksfulla vänskapen och förälskelsen mellan pojkarna. Något jag tycker man ändå ganska sällan ser i böcker. Historien blir särskilt stark då den berättas av tolvåriga Krille – i korta, rappa meningar med femtiotalets utmärkande söderslang. Just språket kan vara ovanligt för läsögat att komma in i, men snart ger det desto mer. Är man dessutom bekant med Stockholm blir det en extra upplevelse att läsa om platserna, kvarteren och livet i staden under denna tid. 


Romanen är placerad i barn- och ungdomsbokshyllan, men jag fick en ännu större behållning av boken när jag läste om den som 29-åring. Peter Pohl öppnar i vanlig ordning upp för diskussion och lyfter framförallt starka genusfrågor. Jag förstår att boken är populär både som kurslitteratur och i skolundervisning. Med brännande frågor och ett ovanligt och levande språk tåls Janne, min vän att läsas om och om och om igen.


/Linda
(Bilden är lånad från libris.kb.se)
Titel: Janne, min vän
Författare: Peter Pohl
Förlag: Alfabeta
Åldersrekommendation: 12-15, 15+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar