24 december 2011

24.
När familjebilden krackelerar

Elin Nilsson: Istället för att bara skrika

Jag måste erkänna att mina förväntningar på Elin Nilssons debutroman är helt andra. Omslag, titel och förmodligen vana säger mig att detta är ännu en samtidsrealistisk ungdomsroman om hjärta och smärta – vilket jag visserligen älskar. Snart inser jag dock att romanen i min hand snarare är en thriller och glädjen över detta överraskar mig. Det måste varit riktigt längesedan jag läste en ungdomsroman i denna form.

Andrea är 16 år och lever med sin mamma och hennes nya man. Pappa Hasse drog till USA när hon var liten och när han väl kom tillbaka efter många år dog han strax i cancer. Den två år äldre systern Sandra har flyttat hemifrån efter att ha blivit gravid och inte kunnat komma överens med mamman. Nu står Andrea mittemellan familjemedlemmarna, samtidigt som hon själv känner massa ilska mot dem bägge. En dag hittar Andrea ett brev i brevlådan där någon kräver mamma på en stor summa pengar. Det har med pappa Hasse att göra och Andrea blir alldeles kall. Frågorna blir bara fler när hon tillsammans med Sandra och kompisen Molly bestämmer sig för att undangömma brevet för mamma och på egen hand ta reda på vad som pågår. Vem var egentligen pappa? Vad gjorde han i USA? Och vad var han inblandad i för skumma affärer? Samtidigt som Andrea gräver i familjens förflutna tvingas hon möta nutiden med låg självkänsla och i trassliga familjeförhållanden.

Det är spännande i Elin Nilssons roman och jag fastnar snabbt i den mystiska historien, för att sedan inte kunna slita mig. Parallellt med huvudberättelsen får vi i korta avsnitt, i annat typsnitt, även ta del av en annan berättelse som gör att saker sakta klarnar. Utpressningshistorien är egentligen ett alldeles för allvarligt mysterium att rota i för Andrea och Sandra, men deras desperation att få reda på mer om sin far säger ganska mycket om hur de mår. Här finns inte bara mörka hemligheter att luska ut, utan också bråk, ilska och frågetecken att reda ut med mamman.

Elin Nilsson får berättelsen att kännas äkta och jag känner med Andreas frustration över att hamna mittemellan och bara vilja allas bästa. Utöver familjedramat som utspelas byggs en fin vänskap upp mellan Andrea och Molly, där Andrea för första gången vågar släppa någon innanför sina murar. Berättelsens språk flyter fram över sidorna, känns trovärdigt och är lätt att ta till sig. Ibland är det roligt, ibland vackert och vissa meningar suger sig fast så mycket att jag hör dem i huvudet långt efter att jag slagit igen min bok.

/Linda

(Bilden är lånad från libris.kb.se)
Titel: Istället för att bara skrika
Författare: Elin Nilsson
Förlag: Alfabeta
Åldersrekommendation: 12-15

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar