2 december 2011

2.
Döden sedd ur barnets öga

Anna-Clara & Thomas Tidholm: Resan till Ugri-La-Brek

För mig började det eviga släpandet på Ica-kassar redan under åttiotalet. Fram och tillbaka mellan hus och bibliotek trampade jag med kassarna i hand, för att låna eller lämna tillbaka mina kära fyrkantiga vänner. Trots denna dagliga promenad finns inget minne av Resan till Ugri-La-Brek i någon påse. Istället hamnade den där nästan 25 år senare och är idag en av mina bilderboksfavoriter.

Resan till Ugri-La-Brek kom ut första gången 1987 och på bokens framsida ser vi två barn och en hund titta nyfiket bort mot den rödbrinnande himlen, där fyra tunna rökmoln stiger upp mot skyn. Barnen heter Hinken och Myran, hunden heter Strunt och barnens Morfar har precis kommit bort.

I Resan till Ugri-La-Brek får vi följa Hinken, Myran och Strunt när de försöker ta reda på vad som har hänt Morfar. Hans lägenhet står kusligt tom, blommorna har vissnat och han har till och med glömt ta med sig sina glasögon. Mamma och pappa vill inget säga. Kan det vara så att Morfar blivit bortrövad och nu jobbar i ett träsk? Det får Hinken och Myran ta reda på själva. Tillsammans ger de sig iväg för att rädda Morfar. Följer efter kråkorna, tappar sina pepparkakor och tar sig över det mörka havet till andra sidan världen, där röken från byn Ugri-La-Brek slutligen syns stiga upp mot skyarna. Där hittar de åter spåren efter Morfar i snön.

I Resan till Ugri-La-Brek får vi möta döden och livet ur barnens perspektiv, där det är ofattbart att Morfar plötsligt bara är borta och där det tar 28 år att äta upp alla ärtor på tallriken. Formspråket i berättelsen är fascinerande med varierande bildstorlekar som breder sig ut över uppslagen och en spänning som ökar därefter. Tillsammans med Thomas Tidholms poetiska text blir Anna-Clara Tidholms dramatiska bilder slående och som helhet får vi en berättelse som är rolig och tänkvärd, såväl som spännande och lite sorglig.

Paret Tidholm har givit ut många fantastiska barnböcker tillsammans. 1987 tilldelades de Expressens barnbokspris Heffaklumpen för just Resan till Ugri-La-Brek och trots att det nu snart är 25 år sedan, känns boken lika intressant att upptäcka idag. 


/Linda



Titel: Resan till Ugri-La-Brek
Text: Thomas Tidholm
Bild: Anna-Clara Tidholm
Förlag: Alfabeta
Åldersrekommendation: 0-9 år









2 kommentarer:

  1. Åh Resan till Ugri la brek! Den läste jag när jag var liten! Vad sjukt sentimental jag blev nu!

    SvaraRadera
  2. Jag läste den här för första gången på gymnasietför 10 år sen och blev helt tagen. Fantastisk bok och berättelse!
    Nu väntar jag på att brorsans grabbar ska bli tillräckligt stora för att uppskatta den, dom är 4 nu så kanske om 2 år.

    SvaraRadera