12 december 2011

12.
Inte lätt med tresamhet

Carin och Stina Wirsén: Leka tre


Stina Wirséns ”Vem”-böcker hör till mina standardgåvor när det nalkas barnkalas och det är inte heller sällan jag finner mig stå och bläddra i dem i bokhandeln, bara av rent nöje. Men förutom denna fina småbarnsboksserie gör Stina Wirsén även böcker tillsammans med sin mamma, Carin Wirsén, där Carin skriver och Stina illustrerar. En av dessa böcker är Leka tre som kom ut 2005.


Som titeln avslöjar handlar boken om de svårigheter som kan uppstå när man ska försöka leka tre, då det är lätt att någon hamnar utanför. Bilderboken är uppdelad i tre kapitel där det första handlar om namn, det andra om att dela lika och det tredje om att välja. På olika sätt testar barnen maktutövande och utestänger varandra ur leken. Bland annat när de upptäcker att Stina och Sara börjar på S – men inte Lina, eller när Stina och Lina rimmar – men inte Sara. I ett annat kapitel måste Stina välja sin favoriträtt och när hon väljer spagetti med köttfärssås framför jordgubbsglass får hon ingen glass av Lina och Sara.


Som vuxenläsare hajar jag nästan till när jag läser Leka tre, för att den är så elak och rolig på samma gång. Sedan inser jag att den tar upp en konflikt som åtminstone speglar hela min barndom. Tänk så mycket svartsjuka, lömskhet och samvetskval som kunde uppstå när man försökte sig på tresamheten. Och tänk så självklart det var när det faktiskt lyckades. Stina Wirséns illustrationer är som alltid fantastiska med småfula barn i olika storlekar, mjukiskläder och rosiga kinder. När ett nytt kapitel börjar bryts sidorna från barnens lek till uppslag fyllda med stora prunkande blommor och glada prickar som piggt för läsaren vidare till nästa del. 


Texten är skriven ur Stinas, Saras och Linas synvinklar och berättas i pratbubblor. Det är dock framförallt barnens osäkra blickar och sneglingar på varandra som får det att hugga i hjärtat och bubbla i magen på mig av Stina Wirséns träffsäkerhet. På ett Wirsénskt sätt slutar berättelsen också mitt i leken, ganska gott, men mest i en slags odramatiserad äsch-kompromiss. Åh, det är så fint. Jag tror jag bläddrar igenom den en gång till.


/Linda

(Bilden är lånad från libris.kb.se)
Titel: Leka tre
Författare: Carin Wirsén
Illustratör: Stina Wirsén
Förlag: Bonnier Carlsen
Åldersrekommendation: 3-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar