14 december 2011

14.
Magi och vardagsrealism möts i Engelsfors


Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg: Cirkeln

Den svenska ungdomsromanen Cirkeln var en upphaussad historia långt innan den hamnade på recensionssidor, i bloggar och bokhandel. Rättigheter till den påbörjade trilogin såldes till både filmbolag och utländska förlag, boken kallades ”en svensk Twilight” och första upplagan trycktes direkt upp i 15 000 exemplar. För författarna och förlaget måste de där sista dagarna innan romanen slutligen släpptes varit en riktig vånda.

I detta fall visade sig dock storsatsningen vara helt korrekt, och det var nog inte bara jag som blev förvånad när DN, hör och häpna, frontade hela Kulturdelen med en recension av en ungdomsbok. Cirkeln hade landat och den fullkomligt tokhyllades av tidningens recensent Jonas Thente, och med honom många fler.

Cirkeln är alltså den första delen i en trilogi och utspelar sig i den tråkiga småstaden Engelsfors. Efter att en elev hittats död på gymnasieskolans toalett, i vad som förmodas vara ett självmord, sammanförs sex helt olika tjejer under mystiska omständigheter. De får veta att de är De Utvalda – häxor som besitter magiska krafter – som väckts för att skydda världen från en främmande ondska. För att använda sina krafter emot den antågande ondskan, måste de nu samarbeta, trots att de är totalt olika och aldrig skulle få för sig att umgås i skolan.

Mina förväntningar på Cirkeln var givetvis också skyhöga, men snart låg jag där med nattlampan tänd medan jobbtimmarna kom allt närmre, och jag kunde bara inte sluta läsa. Cirkeln innehåller alla de rätta ingredienserna för en ungdomsserie av detta slag. Det är magiskt, spännande och övernaturligt på samma gång som det är vardagsrealistiskt, hårt och har en igenkännande skolmiljö. 

Till en början kände jag mig lite skeptisk till de extremt olika och stereotypa karaktärerna (mobbaren, mobboffret, plugghästen, partybruden, den alternativa och den snälla), men ju längre in i läsningen jag kom, desto tydligare blev det för mig att det är karaktärerna med sina olikheter och spännande krafter som driver romanen och är dess största fördel. Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har gjort skickliga och ärliga tonårsporträtt där både styrkor och svagheter kommer fram. Storyn är tät och man får glutta på de genomtänkta magiska inslagen så lagom mycket att man köper det, men också blir nyfiken på att veta mer. Det kommer vi snart få när del två, Eld, släpps under 2012. Jag ser med spänning fram emot att läsa vidare om häxorna i Engelsfors.

/Linda

(Bilden är lånad från libris.kb.se)
Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Rabén & Sjögren
Åldersrekommendation: 12-15, 15+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar