7 december 2011

7.
Att läsa utan ord


Shaun Tan: Ankomsten

För ett par år sedan var jag på en föreläsning med Shaun Tan. Jag hade ingen aning om vem han var, och kanske var det därför jag blev så fullkomligt tagen av hans bilder. Han visade exempel från sitt senaste verk, The Arrival, och jag var helt såld. Då var det inte en helt självklar sak att få tag i hans böcker. Som jag minns det fick jag leta rätt länge innan jag till slut hittade en av hans tidigare böcker, The Rabbits, skriven tillsammans med John Marsden. Och jag läste, och jag förvånades gång på gång över att inga svenska förlag hade fått upp ögonen för honom. Men så på förra årets bokmässa i Göteborg bokstavligen snubblade jag över en kartong med den då nyligen utgivna Ankomsten vid Kabusas monter.

Egentligen behövs det ingen översättning av The Arrival, eftersom den helt saknar text. Det är något så ovanligt som en bilderbok som står helt på egna ben. Genom små och stora bilder berättar Tan historien om en krigsflyktings ankomst till ett nytt land, och hur han upplever mötet med den stora staden, det nya språket och de främmande människorna. Hans ensamhet är påtaglig, och illustreras fint av en litet djur som dyker upp vid hans sida en dag och blir hans vän (det är oklart om djuret är verkligt eller ej, men för mannen är det det). Samtliga bilder är tecknade som fotografier och svagt sepiatonade. Det är väldigt vackert, och ett viktigt stycke samtidshistoria.

 
Ur Ankomsten (bild lånad från www.shauntan.net)

Det har diskuterats om Ankomsten alls riktar sig till barn (Tan har skrivit många andra böcker till en yngre läskrets, så till exempel Det röda trädet). Personligen tror jag att den kan läsas med stor behållning både av vuxna och av barn, även om vissa bilder nog kan vara obehagliga för de minsta. I våras fick Shaun Tan (äntligen) ALMA-priset. Det är han väl värd.

/Julia
 


Titel: Ankomsten
Författare: Shaun Tan
Originalets titel: The Arrival
Förlag: Kabusa
Åldersrekommendation: Alla åldrar








(Bilden är lånad från http://libris.kb.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar