20 december 2011

20.
Fartfyllt och roligt med Tilda

Ingelin Angerborn: Om jag bara inte råkat göra pappa till astronaut

Vad ska man göra när alla klasskompisar skryter om sina pappors häftiga jobb? Tilda hinner inte ens fundera över detta innan hon helt plötsligt har klämt ur sig att hennes pappa minsann är astronaut. Problemet är att hon nu måste bevisa det. Som vanligt när Tilda råkat dra en vit liten lögn (som hon verkligen försöker låta bli!) leder den ena dumheten till den andra. Snart har Tilda inte bara förvandlat sin pappa till astronaut – hon har också slarvat bort gympalärarens motorcykelhjälm, förstört tant Doris kärleksfoto och blivit osams med bästa kompisen Julia.

Om jag bara inte råkat göra pappa till astronaut är en rolig, fartfylld och härlig bok om Tilda som ständigt råkar ställa till det för sig. Ingelin Angerborn skriver med högt tempo och humor på ett lekfullt och glatt sätt. Även om man förstår att det till sist kommer att gå bra, håller spänningen i sig boken igenom och man undrar hur det egentligen ska lösa sig. Kanske framförallt på grund av Angerborns smarta stilistik där varje kapitel inleds med en ny intresseväckande hint om vad som är på gång, exempelvis: ”Om jag inte hade gått till tandläkaren, så hade jag inte stulit tidningen. Men nu gjorde jag det.”

Som läsare tycker jag väldigt mycket om den påhittiga, levnadsglada Tilda och jag lider med henne när hon råkar ut för konstiga händelser, fast hon egentligen bara vill väl. Om jag bara inte råkat göra pappa till astronaut är en väldigt snäll bok, med fina karaktärer och roliga händelser, som jag tror passar perfekt som högläsningsbok i lågstadieklasser. Detta är den andra boken i serien om Tildas trubbel. Jag hoppas fler böcker är på gång.

/Linda


(Bilden är lånad från libris.kb.se)
Titel: Om jag bara inte råkat göra pappa till astronaut
Författare: Ingelin Angerborn
Förlag: Tiden/Rabén & Sjögren
Åldersrekommendation: 6-9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar