8 december 2011

8.
Gnistrande ord rakt i magtrakten


Aase Berg: Människoätande människor i Märsta

Tove är 16 år och längtar efter att få lära sig kyssas, greppa livet och slippa skolan. Tillsammans med sina två bästa vänner, den vackra Klara och den kloka Britta, har hon förstått att de vuxnas liv bara handlar om att jobbajobbajobba. Det är inget de tänker gå med på, denna trekroppade monsterödla, som vännerna kallar sig. Men trots det starka ödlebandet är vänskap varken alltid att räkna med eller lätt att hantera när förälskelser kommer emellan och vuxenlivet likväl smyger sig på.

Med poesiromanen Människoätande människor i Märsta debuterar Aase Berg som ungdomsförfattare. Texten är skriven i poetisk form, men berättelsen är sammanhängande romanen igenom. I korta avsnitt ges starka bilder av såväl sommarläger, hårda tonårsfester och elak mobbning, som brännande svartsjuka, darrande osäkerhet och varm vänskap.

Jag slukar Toves berättelse på en dag, men efteråt vill jag bläddra tillbaka, läsa om och suga länge på gnistrande ord och meningar som träffar rakt i magtrakten. Det är roligt, vackert, allvarligt. Någonstans gör det också lite ont att läsa om ödletrion. Tonårens smärtande och frihetstörstande år blir nära, samtidigt som jag tragiskt får erkänna för mig själv att jag nu ingår i det Tove kallar jobbajobbajobba-tåget, som planerar in hobby & fritid och tar (lite) vin till fredagsteven.

/Linda

Titel: Människoätande människor i Märsta
Författare: Aase Berg
Förlag: Natur & Kultur
Åldersrekommendation: 12-15, 15+






(Bilden är lånad från www.libris.kb.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar