5 december 2011

5.
Så spännande att tiden står still


Suzanne Collins: Hungerspelen

Skepticism inför hypade böcker är inte helt ovanligt. ”Varför ska jag älska den här boken bara för att alla andra gör det” kanske man tänker, och precis så var det för mig med Hungerspelen. Suzanne Collins trilogi om Katniss Evergreen hade kritikerrosats i flera länder, men det var någonting som avskräckte mig från att läsa. Ett så grovt och rått tema – kunde det verkligen vara bra? Till slut vann nyfikenheten över tvivlet. Jag började läsa – och läste och läste och läste – tills jag efter drygt två dagar (ja, jag tog en del pauser för det ska man när man läser mycket) kunde lägga boken åt sidan och konstatera att det här var den mest spännande bok jag läst på länge. Men så är jag å andra sidan väldigt svag för dystopier.

Hungerspelen är en blandning av fantasy och sci-fi. Efter år av brutala krig i Nordamerika har riket Panem bildats, ursprungligen bestående av tretton distrikt. Regimen har upprättat ”Hungerspelen”, en sorts realityserie där 24 ungdomar kämpar tills alla utom en dör. Från varje distrikt lottas en flicka och en pojke fram mellan 12 och 18 år till det direktsända tv-programmet. Enda sättet att komma hem är att överleva längst och döda så många man kan. I fattiga distrikt 12 bor Katniss Evergreen med sin mamma och lillasyster. När lillasystern blir framlottad som en av deltagarna i ”Hungerspelen” väljer Katniss frivilligt att ta hennes plats på arenan. Men vägen dit är inte helt självklar, och väl på plats tvingas Katniss ta till minst sagt okonventionella medel för att överleva.

Den här storyn är så skruvad att den blir bra. Det är rått, läskigt och ångestladdat, men framför allt väldigt, väldigt spännande och underhållande. Naturligtvis finns där vetskapen om att Katniss kommer att överleva, men det stör inte läsningen. Snarare får det samma effekt som i böckerna om Harry Potter – man vet att huvudpersonen kommer att överleva, men man vill se hur han/hon gör det. Jag tror att det är skickligt uppbyggd spänning per definition. Och i det här fallet är det en nagelbitare.

Hungerspelen kom ut på svenska 2008, och följs av Fatta eld och Revolt, där både intrigen och huvudpersonen växer. Våren 2012 kommer första delen som film.
 

Personligen kan jag knappt bärga mig.

Dagens sensmoral lyder: Ibland kan skepticism vara bästa ingrediensen när det gäller att upptäcka och uppleva nya böcker. För när man hittar något som man gillar, är det oftast något riktigt riktigt bra.

/Julia

Titel: Hungerspelen
Originalets titel: The Hunger Games
Författare: Suzanne Collins 
Förlag: Bonnier Carlsen
Åldersrekommendation: 12-15




(Bilden är lånad från www.libris.kb.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar