9 mars 2012

En ny generation författare

Flickorna och kvinnornas år, nya språkstilar och karaktärsdrag, samt ökande klyftor mellan rik och fattig. Så kan man sammanfatta 2011 års utgivning av barn- och ungdomslitteratur i Sverige. 

I går var det åter dags för Svenska barnboksinstitutets (Sbi:s) årliga bokprovning där trender, tendenser och statistik sammanställts utifrån all svensk och översatt nyutgivning som kommit ut under det gångna året. Då de senaste bokåren varit ganska deppiga, nostalgiska och ofta fyllda av vampyrer, kännetecknas i stället 2011 som ett ganska roligt år. Trots att tonårsproblem lyfts fram i ungdomsboken, finns också humoristiska anslag, något som ses redan 2010 i Johanna Thydells Ursäkta att man vill bli lite älskad. Humorn återfinns även i mellanåldersböckerna och Sbi påpekar att det är tydligt att både förlag och författare menar att yngre barn ska ha roligt när de läser. Nästan så att detta prioriteras framför spänning i handlingen. För övrigt är kapitel- och mellanåldersböckerna den kategori där det hänt minst. En rolig, lite spännande berättelse som utspelar sig i svensk skolmiljö och ingår i en bokserie, är inget nytt - men fortfarande väldigt vanligt förekommande. Under diskussionen efter bokprovningen menar vissa även att det är tröttsamt med alla kopior som dyker upp i denna kategori, exempelvis i kölvattnet efter "Lasse-Maja-böckerna". 

Återvänder vi till flickorna och kvinnornas år, märker Sbi hur det 2011 är dubbelt så många kvinnliga författare som manliga, samt att dubbelt så många av huvudkaraktärerna är flickor jämfört med pojkar. Detta kan dock jämföras med 80- och 90-talet som var precis tvärtom. Hur karaktärerna skildras är också intressant. Medan pojkarna gestaltas som eftertänksamma och grubblande, tar flickorna för sig mer och ofta skildras deras sexualitet, lust och längtan - utifrån deras perspektiv. Mindre sällan ges tjejen nu den traditionella offerrollen. 

Bara detta skulle man kunna diskutera i en evighet. Är de kvinnliga huvudkaraktärerna en reaktion på hur det sett ut tidigare? Är detta en anpassning till marknaden, då tjejer läser betydligt mer än killar? Och vad leder då detta till eftersom killar (tyvärr) främst vill läsa om killar, medan tjejer ofta läser om bägge könen? Som gemensam nämnare finner dock Sbi att många av de kvinnliga ungdomsboksförfattarna tillhör en ny generation yngre författare (finns ingen sådan generation med män?) - som dessutom gärna laborerar med språket och tillför något nytt till ungdomsboken. Ett exempel är Ester Roxberg med sin debut Antiloper som vi tidigare skrivit om.

Själv tycker jag det mest är spännande och intressant. Jag gläds åt all ny, fantastisk läsning och önskarhoppasvill att det så småningom ska vända av sig självt, att även killar ska få upp ögonen för dessa böcker, trots att huvudpersonen råkar vara av motsatt kön. 

Kvinnor dominerar även bilderboksskapandet och trots att pojkkaraktärerna är i majoritet är det initiativtagande och oberoende flickor som sticker ut i berättelserna. Många bilderböcker har ett starkt konstnärligt uttryck och Sbi menar att upphovspersonerna ofta är tjejer födda på 70- och 80-talet, från olika bildmiljöer och med bakgrund från någon konst- eller serietecknarskola. Det återkommer även i just serierna - där mangan för övrigt tagit ett rejält kliv tillbaka. 

2011 blev alltså året då barn- och ungdomsboksutgivningen ökade med 5,1 procent från tidigare år. Totalt gavs 1747 böcker ut och för andra året i rad var det fler svenska böcker än översatta. Bland de översatta är tyvärr de flesta från engelskspråkiga länder och skildringen av vit medelklass dominerar. Samhällets ökande klyftor speglas dock i litteraturen, då såväl hemlöshet och stora klasskillnader, som märkeskläder och lyx ofta skildras. 

Källa: SBI
Hela dokumentet om Sbi:s bokprovning för 2011 går att läsa här! 

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar