2 april 2012

Potter fortfarande lika aktuell

För den som inte kan få nog av Harry Potter, har filmstudiokomplexet Leavesden Studios utanför London precis öppnat en Harry Potter-rundvandring, skriver TT Spektra i dag. Där får besökaren kika in bakom kulisserna på Hogwarts och dessutom se både specialeffekter och kostymer som använts i de åtta filmerna.

Apropå denna populära trollkarl så berättade Barnens Bokklubbs chefredaktör Annika Nasiell, under SBI:s Bokprovning, att Harry Potter-böckerna åter börjat sälja mycket. En ny generation läsare har dykt upp och vill ta del av bokserien.

Även jag får sälla mig till denna grupp, trots att jag tillhör en helt annan generation. Efter att ha missat tåget där för 10-15 år sedan, valde jag att vänta och gick istället all in i höstas, då jag plöjde igenom samtliga Potter-filmer och även engagerade mig djupt i en något nördig trollformler-app på telefonen...

Men – den största tjusningen ligger ju som bekant oftast i litteraturen. Så när jag nu inte läser manus eller andra böcker, öppnas denna fina box och jag får än en gång kasta mig in i Harry Potters fantastiska värld! Det är lika spännande fastän jag sett alla filmerna.

Det mest magiska i min bokhylla?
Harry Potter på engelska – med så
 kallat ”vuxenomslag”.










I kväll ger vi oss in i en annan värld som blivit omtalad både i bok- och filmform. Filmatiseringen av Suzanne Collins roman ”Hungerspelen” går på bio och snart får ni ta del av våra tankar kring denna – då Julia har läst boken före filmen och jag kommer se filmen innan jag läser boken.

/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar